Tuesday 3 July 2012

hadis palsu rejab & syaaban

sebenarnya,
aku bukan la para alim,
atau seorang yg sangat baik..
tapi tahun neh,aku dapat tgk org ramai
da mula post dan share macam2 hadis tentang hadis
bulan rejab dan syaaban..

baiklah,
hadis neh bermakna kata2 dan perlakuan yang dibuat oleh NABI MUHAMMAD SAW.
jika kita mengada2kan perkara dan mengaitkannya dengan nama NABI,
maka kita da berdosa besar akibat dari perlakuan tu..

“Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka.” (Riwayat al-Bukhari, Muslim, dan selain mereka). -http://drmaza.com/home/?p=646
dari situ kte da jelas yang kita kena sangat berhati2..

di facebook aku,
aku ada dlm 900 friendlist..
dlm tu,ramai yg post tentang kebaikan melakukan ibadah2 tertentu dalam bulan rejab dan syaaban..
tetapi,mereka tidak melakukan kajian dahulu..
ya benar,
kite tahu tiap kata NABI adalah benar,
tetapi kite jangan lupa bahawa hadis palsu wujud..


jadi aku melakukan sedikit kajian aku,
dan aku menjumpai dua laman blog neh,

http://aizuddin.com/malam-nisfu-syaaban/
serta
http://drmaza.com/home/?p=646

disana,
ada diterangkan dengan terperinci tentang hadis2 sahih dan palsu bulan rejab serta syaaban..


antara yang menarik adalah

 Hadis yang boleh dipegang dalam masalah Nisfu 
Syaaban ialah: “Allah melihat kepada hamba-hamba- 
Nya pada malam Nisfu Syaaban, maka Dia ampuni 
semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang 
yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci 
membenci) (Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain- 
lain).

 

 Perhimpunan (malam Nisfu Syaaban) seperti yang 
kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian 
negeri orang Islam adalah bidaah dan diada-adakan. 
Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang 
dinyatakan dalam nas. (Dr. Yusuf al-Qaradawi, 
fatawa Mu‘asarah jilid 1, m.s. 382-383, cetakan: Dar 
Uli al-Nuha, Beirut).

baiklah,
aku bersyukur kerana aku diberi ilham dan keterangan dari ALLAH
agar aku tidak mudah percaya dengan post2 di facebook,
sebab tu aku mencari kesahihannya..


kawan2,
kite perlu sangat berhati2,
kite tidak tahu mengapa disebarkan hadis2 palsu ini melebihi hadis2 sahih..
ia berbahaya kepada akidah kite..

sesungguhnya aku insan lemah yang sentiasa memerlukan petunjukmu ya ALLAH..amin 

No comments:

Post a Comment