Thursday 7 June 2012

derma organ

erm....
erm....
erm....

ape korg rase about topik neh?
ada x korg rase "derma organ? eeee,xsanggup!"
atau korg rase "itulah impian aku"

baiklah,
aku seorang yg pelik,
aku ske pada benda yang unusual,
tp xla sampai melanggar batas kn..
maksud aku unusual tu,
aku ske wat benda yang lari dari kegemaran org,
tp still ada yg sama macam futsal etc..

salah satunya,
aku dari kecik mmg impikan nk menderma organ selepas aku mati..
yup,
its bit shocking for my family and kwn2 aku.
aku igt ag masa PLKN,
fasilitator suh sume listkan 5 perkara yang menjadi impian.


list aku :

1- bungee jumping
2- *lupe
3- *lupe lagi
4- *lagi2 lupe
5- DERMA ORGAN SELEPAS MATI

lepas je aku baca benda aku listkan,
1 platoon pandang aku ngan wajah yg mcm2..ahaha
then terdengar 1suara,
die mempersoal niat aku,


"mana ley wat camtu,kita pinjam je badan kita neh,kena la pulangkan semula sesempurnany."


aku menjawab,


"bagi aku,dunia ini miliknya,xkn kemana organ kita neh kalu xbalik kepadanya 1hari nanti"


kemudian ia jadi isu kat platoon aku..
2tahun selepas tu,kerajaan lancarkan 1 kempen kesedaran pendermaan organ..
ulamak ramai menyatakan ianya 1 perbuatan terpuji,
sepertimana kita menderma darah.
kita menyelamatkan nyawa,

Menurut ulama  terkenal, Syeikh Yusof al-Qaradhawi, pendermaan organ terangkum di bawah satu daripada tiga amalan yang akan memberikan pahala berterusan selepas seseorang itu meninggal dunia. Beliau mengkategorikan perbuatan menderma organ sebagai sedekah jariah. Beliau juga berhujah mengenai keharusan pendermaan organ dengan mengatakan bahawa daripada dibiarkan jasad dimamah tanah selepas kematian, adalah lebih baik organ yang boleh digunakan itu didermakan bagi tujuan menyelamatkan nyawa orang lain. (sumber dari http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/isu-nasional/252-pengetahuan-am/7610-pendermaan-organ-menurut-perspektif-islam.html)

tetapi,
baru2 neh ada seorang ustaz melabelkan ianya sebagai HARAM.
totally,
aku tidak bersetuju.
alasan dia perkara itu macam kita xmemulangkan ape yg kita pinjam dengan sempurna.


tetapi,
aku tetap percaya pada fatwa kerana ianya disepakati oleh sekumpulan ulama,
berbanding kata dari seorang ustaz.
bkn memandang rendah padanya,
tetapi setiap manusia ada pandangan masing2,
dengan tahap ilmu yang berbeza.
jadi itu pandangan beliau,
dan mungkin berdasarkan tahap ilmu yang beliau ada.
para ulama lain juga ada tahap ilmu mereka,
dan mereka sekumpulan,dan mereka bersetuju.
jadi adalah lebih baik begitu.


aku juga bersetuju,
bahawa menderma organ ini baik sebenarnya.
aku da mendaftar.


"semoga semua org yg rapat denganku dapat menerima."


1 comment:

  1. Allah Lebih Tahu apa yang tidak kita ketahui ~

    ReplyDelete